DiO – infografika a pedagógusok digitális oktatási tapasztalatairól

A Neveléstudományi Intézet munkatársainak felmérése

2020.04.07.
DiO – infografika a pedagógusok digitális oktatási tapasztalatairól
A járványhelyzet következtében az oktatásban robbanásszerű módszertani megújulás történik. Számos, a digitális tanulást segítő program létezik, a pedagógusok pedig szabad kezet kaptak a tanítást és az önszabályozó tanulást támogató legmegfelelőbb eszközök kiválasztásában. Horváth László és Misley Helga, karunk Neveléstudományi Intézetének adjunktusai és Czirfusz Dóra adatelemző a digitális oktatási tapasztalatokat összegző felmérést végeznek, amelynek célja, hogy a pedagógusok tapasztalatainak összegyűjtésével, strukturálásával és megosztásával segítséget nyújtsanak megfelelő távolléti oktatási megoldások megtalálásában. A felmérés eredményeit vizuálisan áttekinthető formában, egy folyamatosan frissülő, dinamikus adatokkal dolgozó infografika segítségével tettek nyilvánossá, amely egy általuk összeállított Google kérdőívből veszi és összegzi az adatokat.

A távoktatásra való átállás szükségszerűen gyorsan történt, ezzel együtt a legtöbb oktatási intézmény sikeresen megküzdött a kihívással. Azonban az, hogy milyen megoldásokkal élnek, milyen módon próbálják fenntartani az oktatást, nemcsak iskolánként, hanem tanáronként is eltérő lehet. A használati szokásokat és tapasztalatokat felmérő kérdőívet mára már több, mint 1000 pedagógus töltötte ki a. A válaszadók legnagyobb csoportját az állami fenntartású intézmények pedagógusai alkotják, leginkább a középfokú általános oktatásban és az általános iskola felső tagozatán tanítók,  őket követik az általános iskola alsó tagozatán és a középfokú szakmai oktatásban dolgozók.

A felmérés jelenlegi adataiból kiderül, hogy a diákok 80%-át sikerül bevonni a digitális oktatásba.

A Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer (KRÉTA) mellett, amelyet a pedagógusoknak a távolléti oktatásra való átállást megelőzően elsősorban naplózásra és az érdemjegyek rögzítésére használtak, a leggyakrabban használt megoldás a Facebook Messenger és csoportok, ezeket követik az e-mailben továbbított feladatok, a YouTube videók, valamint a Google Classroom. A válaszadók szerint kapcsolattartásra, csoportmunkára, motiválásra a Facebook a legmegfelelőbb a fentebb említett megoldások közül, az önszabályozó tanulásra,  a fejlesztő értékelésre és konstruktív visszajelzésre, valamit a facilitálásra és mentorálásra pedig a Google Classroom a legalkalmasabb. A felmérés tanulsága szerint a pedagógusok úgy vélik, hogy ezek azok az eszközök, amelyek a digitális oktatásban kiemelkedően jól használhatók.

Azok számára, akik szeretnék megosztani a tapasztalataikat, a kérdőív itt érhető el, az eredmények összegzése pedig ezen a linken tekinthető meg.

A DiO felméréssel kapcsolatos sajtómegjelenések:

Eduline

Magyar Narancs