Óvodások tanulási stratégiái

2020.04.30.
Óvodások tanulási stratégiái

Király Ildikó egyetemi tanár, karunk Kognitív Pszichológiai Tanszékének valamint az ELTE Babalaborjának vezetője és a Közép-európai Egyetemen dolgozó szerzőtársainak közös cikke jelent meg a Journal of Experimental Child Psychology című folyóiratban. A cikk alapját képező kutatás célja az óvodás korú, 4-6 év közötti gyermekek tanulási stratégiáinak feltárása volt.

A vizsgálat során a gyermekek egy számukra ismeretlen új játékot próbálhattak ki, amelynek használatát minden esetben egy felnőtt mutatta be számukra, aki vagy az anyanyelvükön szólította meg őket vagy egy másik nyelven. A  nyelvsaját vagy idegen megkülönböztetése azért lehet érdekes, mert több kutatási eredmény is arra mutat, hogy a potenciálisan a kultúra részét képező információk (például, hogy egy tárgyat hogyan kell használni) esetén a gyermekek inkább a saját nyelvüket beszélő személyek viselkedését utánozzák. A kísérlet során egy tárgyat többféleképpen is lehetett használni: a dobozban található matricákat egy mozdulattal, gyorsan és hatékonyan is ki lehetett venni, de volt egy több lépésből álló módja is a játéknak. A vizsgálat során a gyermekek mindkét módot láthatták, és minden egyes bemutatást követően volt lehetőségük saját maguknak is kipróbálni az eszközt. Gyermekenként változó volt, hogy mely módot látták először, illetve másodszo, valamint, hogy ezeket ki mutatta be számukra (anyanyelvű személy vagy sem).

Az eredmények azt mutatták, hogy a gyermekek mindkét modell esetén utánozták a hosszabb, több lépésből álló módot. Ugyanakkor az 5 és 6 évesek rögtön váltottak az egyszerűbb, hatékonyabb mozdulatra, amint azt valaki bemutatta nekik. A fiatalabbaknál ez a váltás függött attól, ki mutatta be nekik ezt a hatékony módot: ők csak akkor hagytak fel a korábban bemutatott, hosszabb módszerrel, ha a hatékony cselekvéssort egy saját csoportjukba tartozó, az anyanyelvüket beszélő felnőtt mutatta be nekik. Tehát úgy tűnik, hogy az idősebb óvodások már igen hatékonyan választanak tanulási stratégiát, a fiatalabb gyermekek pedig elsősorban a bemutató modell kulturális csoport-hovatartozásának függvényében írják felül azt, amit korábban tanultak.

A cikk itt érhető el:
Acquiring sub-efficient and efficient variants of novel means by integrating information from multiple social models in preschoolers
Szerzők: Nazli Altinok, Mikołaj Hernik, Ildikó Király, György Gergely

Az ELTE Babalabor korábbi, a kulturális tudásátadással kapcsolatos kutatásáról itt olvashat.