Egyéni különbségek és zenei teljesítmény

2022.02.17.
Egyéni különbségek és zenei teljesítmény
A zenepszichológia és az előadó-művészet területén végzett kutatások eddigi legátfogóbb áttekintését nyújtja az Oxford University Press új, kétkötetes kiadványa. Az Oxford Handbook of Music Performance című kollektív mű megírásában fejezetíróként részt vett Hruska Emese, az ELTE PPK egyetemi adjunktusa is, aki szerzőtársával az egyéni különbségek kezeléséhez nyújt gyakorlati tanácsokat.

A tizenhárom ország nyolcvan kutatójának közreműködésével megjelenő kézikönyv a legújabb kutatási eredményeket és az eddigi legmeghatározóbb elméleteket foglalja össze azzal a céllal, hogy zenészek, oktatók és kutatók munkáját segítse. A szerzők két kötetben, összesen 1400 oldalon, 53 fejezetre tagolva nyolc nagyobb témakört járnak körül, úgy mint a teljesítménypszichológia, a zenészek mentális és fizikai egészsége vagy a tehetségfejlesztés.

Hruska Emese és korábbi kollégája, Arielle Bonneville-Roussy kanadai zenepszichológus Personality and Individual Differences című fejezete az első kötet Pszichológia részét gazdagítja. Írásukban a szerzők praktikus javaslatokat adnak a zenetanároknak, szülőknek és diákoknak arról, hogyan kezeljék a személyiséget, mihez kezdjenek a perfekcionizmussal és a szorongással. Kitérnek a gyermekkortól a professzionális szintig megmutatkozó különbségekre, a nemek közötti eltérésekre, a zenei műfajok és a hangszerek közötti választásokra. A tanulmány angol nyelvű absztraktja itt olvasható.

Az Oxford Handbook of Music Performance című kézikönyv 2022 áprilisában jelenik meg, de már előrendelhető a kiadó weboldalán

Hruska Emese zenepszichológus, az ELTE Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet egyetemi adjunktusa 2005-ben végzett a Szegedi Tudományegyetem kommunikáció szakán. 2019-ben zenepszichológiából szerzett doktori fokozatot a londoni Roehampton Egyetemen. Doktori kutatásainak középpontjában az énkép, a perfekcionizmus és a lámpaláz kérdésköre állt. Kutatási területe az alkalmazott zenepszichológia, célja, hogy segítse a zenészeket a jó gyakorlatok kialakításában, valamint a kihívásokkal teli helyzetek sikeres kezelésében.
Forrás: ELTE PPK FTI