A női zsenialitás mint deviancia

2020.10.12.
A női zsenialitás mint deviancia
Mi az oka, hogy a nők jelentősen alulreprezentáltak a tudományban és a rangos akadémiai pozíciókban? - Nyúl Boglárka és kutatótársai erre a kérdésere keresték a választ "Brilliance as deviance: Gender-role incongruity as another barrier to women’s success in academic fields" című kutatássorozatukban. A European Association of Social Psychology által támogatott projektből kiderült: a megkülönböztetés oka, hogy a zsenialitás alapvetően egy férfiaknak tulajdonított vonás.

Holott tehetségesek, a nők mégis hiányoznak a STEM területekről (Science, Technology, Engineering and Mathematics – tudomány, technológia, műszaki tudományok és matematika) és a kapcsolódó felsőoktatási szakokról. Ennek kapcsán négy fiatal kutató, köztük Nyúl Boglárka, a PPK oktatója azt a feltevést kezdte el vizsgálni, miszerint a női zsenialitást egyfajta devianciaként értelmezi a társadalom. A European Association of Social Psychology ösztöndíjának keretében hipotézisüket öt kutatásban elemezték, kitérve arra, hogy a nők hogyan észlelik saját magukat, illetve hogyan észlelik őket mások.

Az eredmények arról tanúskodnak, hogy az emberek a kimagasló intelligenciát inkább férfias vonásnak tekintik és negatívabban reagálnak az okos nőkre, tehát a hagyományos nemi szerepek gátolják a nők sikerességét a tudományos területeken. Kimutatták azt is, hogy a zseni sztereotipikus ábrázolása még mindig fellelhető az oktatási intézményekben, könyvekben és a médiában is.

A vizsgálat további részleteiről és a kutatási eredményekről az EASP honlapján, illetve a nőklapja.hu cikkében olvashat.