Neveléstudomány MA
- ha már rendelkezel hasonló vagy kapcsolódó tudományterületen szerzett alapszakos végzettséggel, tájékozott vagy a neveléstudomány és a nevelés gyakorlatának világában, és ezen a területen szeretnéd továbbfejleszteni magad;
- ha szervező, irányító, kutatói tevékenységgel szeretnéd segíteni a neveléstudomány és a köznevelés fejlődését;
- ha pedagógiai stratégiai döntések megalapozójaként, programfejlesztőként szeretnél dolgozni.
Bemeneti feltételek
A Bologna-rendszerű mesterszakokra történő jelentkezés és felvétel feltételei a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011.évi CCIV. törvény 16/A. §-a alapján a hivatalos kiadványként közzétett képzési és kimeneti követelmények szerint meghatározottak. Ennek elérhetősége ezen a linken található. Amennyiben a jelentkező a szükséges végzettséggel és az intézmény által megállapított és hivatalosan közzétett egyéb feltételekkel nem rendelkezik, jelentkezését a felvételi eljárásból ki kell zárni.
A) Feltétel nélkül elfogadott alapképzési szakok: a pedagógia, az andragógia, a közösségszervező, a szociálpedagógia, a pszichológia, a konduktor, a tanító, az óvodapedagógus, a gyógypedagógus és a csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak.
Amennyiben a fentiekben felsorolt végzettséggel rendelkezik, illetve fog rendelkezni felvételi döntés meghozataláig, nincsen szükség előzetes kreditvizsgálatra.
B) A fentieken felül, bizonyos feltételek mellett az alábbi végzettségre épülő jelentkezéseket is el kell fogadnunk.
Feltételekkel elfogadott alapképzési szakok: azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad. Ezen szakok esetében a mesterképzésbe való belépéshez a korábbi tanulmányok alapján szükséges minimális kreditek száma legalább 50 kredit a pedagógia, pszichológia, andragógia, szociológia, jogi, társadalomtudományok, gazdaságtudományok, egészségtudományok ismeretköreiből.
A feltételt, vagyis a felsorolt kreditek meglétét egy ún. előzetes kreditvizsgálat során tudjuk megállapítani, melyet Önnek kell kezdeményeznie a honlapunkon található ŰRLAP kitöltésével.
Beküldési határidő: 2025. március 31.
A kérelem be nem nyújtása a felvételi eljárásból való kizárást vonja maga után.
Ha végzettségét a végső hiánypótlási határidőig nem igazolja, jelentkezését kizárjuk a felvételi eljárásból. Amennyiben e félévben tesz záróvizsgát, és oklevele nem készül el addig, akkor az oklevél helyett egy, a sikeres záróvizsgáról és az oklevél megszerzéséről szóló igazolást is elfogadunk. Sikeres felvétel esetén azonban oklevelét legkésőbb a beiratkozáson be kell majd mutatnia.
Külföldi végzettség továbbtanulási célú elismertetése
Ha tanulmányait külföldi intézményben végzi/végezte, a honlapunkon található ŰRLAP kitöltésével kezdeményezheti a szakképzettség továbbtanulási célú elismerését.
Kérjük, hogy az űrlap kitöltésén túl olvassa el figyelmesen a felvi.hu „Külföldi felsőfokú végzettségek továbbtanulási célú elismerése” című fejezetét is.
Beküldendő dokumentumok
KÖTELEZŐ DOKUMENTUMOK
2025. február 15-ig:
a felveteli.dok@ppk.elte.hu e-mail címre kell megküldeni, ezek hiányában a jelentkezőt kizárhatják a felvételi eljárásból:
- szakmai önéletrajz (önálló pontszámmal nem értékelt)
- motivációs levél.
A jelentkezés utáni fontosabb határidők, időpontok a felvételi eljárásban
(Kérjük, kövesse az Oktatási Hivatal által közzétett információkat is!)
Adat- és sorrend módosítási határidő a felvi.hu-n: 2025. július 9.
Végső hiánypótlási határidő a felvi.hu-n: 2025. július 9.
Vonalhúzás várható időpontja: 2025. július 23.
Pontszámítás
A felsőoktatási felvételi eljárásról szóló 423/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet 34. §-a alapján a mesterképzésben a felvételi követelményeket és a rangsorolás módját a felsőoktatási intézmény szabályozza, de csak az a jelentkező vehető fel, akinek pontszáma az adható maximális pontszám 50 százalékát eléri.
Az ELTE Felvételi szabályzata értelmében az a jelentkező, aki az adott szak felvételijének bármely részeredményében (a többletpontokat kivéve) 0 pontot ér el, erre a szakra nem nyerhet felvételt.
Legfeljebb 100 pont szerezhető, az alábbi megoszlás szerint:
1. Beadott írásbeli munkák (legfeljebb 90 pont):
A motivációs levél értékelési szempontjai:
- személyes motiváció, elkötelezettség (20 pont),
- reflexió a korábbi fejlődésre (20 pont),
- szakmai tudása és kompetenciái, amivel rendelkezik (20 pont),
- szakmai tudás és kompetencia, amiben fejlődni kíván (20 pont),
- levél stílusa, formája (10 pont)
2. Többletpontok (legfeljebb 10 pont):
- az előnyben részesítés eseteiben (hátrányos helyzet, fogyatékosság és gyermekgondozás) bármely igazolt jogcím alapján 10 többletpont.
A képzés bemutatása
A képzési idő: 4 félév
Megszerzendő kreditek száma: 120
Munkarend: nappali és esti
Az esti munkarendű képzésben a hallgatók tanóráira a szorgalmi időszakban munkanapokon 16 óra után vagy a heti pihenőnapon kerül sor. Ennek megfelelően az adott szakon a képzés gyakorisága: heti rendszerességgel, általában pénteki és szombati napokon.
Finanszírozási formák:
- állami ösztöndíjas
- önköltséges: 375.000 Ft/félév
Képzés helye: Budapest
Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: okleveles neveléstudomány szakos bölcsész.
A képzés tanterveit innen töltheti le.
2024-es felvételi ponthatárok:
Budapest MNA - nem indult
Budapest MNK - nem indult
Budapest MEA - 80
Budapest MEK - 76
A képzés célja
A képzés elvégzésével olyan szakemberré válhatnak, akik megfelelő tudással rendelkeznek a neveléstudomány művelése és alkalmazása területén. Képesek lesznek a köznevelésben és a felsőoktatásban, valamint az oktatásügyben kutatói és alkalmazói feladatokat ellátni, részt vállalni a rendszerszintű működtetésben, a kutatás és a fejlesztés terén szakmai feladatokat végezni, hazai és nemzetközi szakmai fórumokon a nevelésügy hazai eredményeit kommunikálni.
Specializációk
A kutató-elemző specializáción (nappali munkarendben) végzettek átfogó tudást szereznek az oktatáskutatás módszertani alapjairól és sajátosságairól, a kutatási-fejlesztési programok és pedagógiai innovációk fogalmi kereteiről, valamint a kutatásokhoz kapcsolódó projektmenedzsment feladatokról. Gyakorlati tapasztalatot szereznek a rendszer- és intézményi szintű folyamatok feltárásában, a döntéselőkészítést és az oktatási fejlesztéseket támogató kutatások tervezésében, megvalósításában, továbbá a kutatási eredmények szakszerű elemzésében és bemutatásában. Így képesek lesznek az oktatáskutatási problémákhoz és kérdésekhez igazodó módszereket alkalmazva eredményesen és hatékonyan támogatni a helyi és rendszerszintű fejlesztéseket.
A kora gyermekkor pedagógiája specializáción (esti munkarendben) végzettek teljes körű ismerettel rendelkeznek a kora gyermekkori fejlődés biológiai és pszichológiai alapjairól, intézményi hátteréről, nevelési kérdéseiről és módszertani sajátosságairól. A specializáció elvégzésével felkészültté válnak a pedagógusok munkájának támogatására, egyes gyermekek és gyermekcsoportok fejlesztésére, nevelésére vonatkozó programok kialakítására, a megvalósításban való közreműködésre, továbbá a kora gyermekkori pedagógiai kutatások elvégzésére.
Az oktatásfejlesztés és -menedzsment specializáción (esti munkarendben) végzettek felkészültek az intézményfejlesztéshez kapcsolódó elemzések, vizsgálatok megtervezésére, lebonyolítására és a kapott eredmények értékelésére, fejlesztési és minőségirányítási folyamatokba történő becsatornázására. A végzettek megértik a pedagógiai tanácsadás, mentorálás és a programfejlesztés korszerű módszereit, és képesek lesznek e módszereket az oktatási intézmények sajátos feladataihoz igazodó fejlesztő tevékenység során alkalmazni.
A neveléstudomány mesterszakra felvettek esetében specializációt csak az első félév végén kell választani az intézmény elektronikus tanulmányi rendszerében, az intézmény honlapján közzétett módon. A specializációk neveléstudomány mesterképzési szakon 15 fő feletti jelentkező esetén indulnak el.
Diploma után
A végzettek diploma birtokában elhelyezkedhetnek
- kutató, elemző és fejlesztő különböző kutatóintézetekben,
- referens és szakértő szakmai szolgáltatóknál, felnőttképző intézményeknél,
- referens és szakértő a közigazgatásban, oktatásirányításban,
- állami hivatalok, kutatóintézetek, magáncégek, kis- és nagyvállalatok, nonprofit szervezetek munkatársaként.
A mesterképzés elvégzésével lehetőség lesz bekapcsolódni a Neveléstudományi Doktori Iskola PhD-képzésbe, de bővítheti tudását szakirányú továbbképzéseinken is.