Vallás, nevelési stílusok és mentális egészség a MPSZ legújabb számában

Ajánló

2020.11.19.
Vallás, nevelési stílusok és mentális egészség a MPSZ legújabb számában
Mérhető-e a vallásosság? Van-e különbség a rendszerváltás előtti és utáni szülői nevelésben? Átalakítja-e a gondolkodásunkat az infokommunikációs (IKT) eszközök használata? -  Megjelent a Magyar Pszichológiai Szemle 2020/2-es száma, amelyben többek között három nemzetközi mérőeszköz hazai adaptációjáról, valamint egy magyar empirikus kutatás eredményeiről tájékozódhatnak.

A tartalomból

Transzcendencia, értelemkeresés, értelemmegélés
Hogyan mérhetők a vallással kapcsolatos egyéni viszonyulások? Létezik-e reális vallásosság? Milyen összefüggésben van a transzcendencia megélése az értelem-megéléssel? Gergely Bence (KRE BTK), Zábó Virág (KRE BTK), Martos Tamás (SZTE BTK) és Vargha András (KRE BTK, ELTE) a vallás iránti attitűdöket vizsgálták.

Familizmus, mint társadalmi állapot
Eltér-e, és ha igen, hogyan a rendszerváltás előtt és után felnövekvő fiatal felnőttek neveléssel kapcsolatos retrospektív észlelése? Van-e jellemző életkori különbség a gyerekkorról szóló emlékekben? Mennyire jellemző a családcentrikusság és a női és férfi szerepek hagyományos megosztása a magyar társadalomra, és hogyan változott mindez a rendszerváltással? Jámbori Szilvia (SZTE) és Kőrössy Judit (SZTE) tanulmányában a szülői nevelési stílust mérő izgalmas vizsgálat eredményeiről tájékozódhat.

A virágzás, a hervadás és ami közte van – azaz a Mentális Egészség Kontinuum Skála hazai validálása
Mit takar a mentális egészség fogalma? Mily módon ragadható meg legteljesebben a pszichoszociális működésmód teljes spektruma a Mentális Egészség Két-Kontinuum Modellje alapján? Mennyire mér megbízhatóan a Modell alapján kidolgozott mérőeszköz, a Mentális Egészség Kontinuum Skála (MEKS)? Ha érdeklik a szubjektív jóllét szintet mérő önkitöltős kérdőív hazai bevezetését célzó kutatás részletei,  olvassa el Reinhardt Melinda (ELTE, ZESZ), Horváth Zsolt (ELTE), Tóth László (TE) és Kökönyei Gyöngyi (ELTE, MTA SE, SE) tanulmányát.

Az Identitásfejlődés Felmérése Serdülőkorban kérdőív magyar adaptációja
Mit takarnak pontosan az integrált identitás és identitásdiffúzió, az egészséges és patológiás identitásfejlődés fogalmai? Hogy segítheti az AIDA (Assessment of Identity Development in Adolescence; Identitásfejlődés Felmérése Serdülőkorban) kérdőív a személyiségzavarok korai felismerését? Milyen lépésekben zajlott a kérdőív hazai adaptációja és validálása? Rivnyák Adrienn (PTE), Láng András (PTE), Péley Bernadette (PTE), Nagy Gábor (AMEOS Clinic), Nagy Ede (Heidelberg University Hospital), Bona Adrien (PTE) és Goth Kirstin (Psychiatric University Hospitals Basel) az AIDA magyar nyelvre és kultúrára történő adaptációját és pszichometriai jellemzőinek vizsgálatát végezték el..

Fenntartható gazdálkodás - fenntartható mentális egészség
Melyek a közösségi mezőgazdálkodási rendszerek legfontosabb jellemzői? Milyen további előnyök származnak a közösségi részvételből? Hogyan hat mindez a mentális egészségünkre? Lehetnek-e összefüggések a fenntartható gazdálkodás és a fenntartható pozitív mentális egészség fogalmai között? Ha felkeltették érdeklődését a fenti kérdések, érdemes fellapoznia Birtalan Ilona Liliána (ELTE), Kis Bernadett (SZTE), és Bárdos György (ELTE) tanulmányát.

Koraszülöttek nyelvi fejlődése
Milyen kockázati tényezői és lehetséges okai lehetnek az atipikus nyelvi fejlődésnek?  Hogy alkalmazható a korrigált és/vagy kronológiai kor a koraszülöttek nyelvi fejlődésének vizsgálatára? Milyen implikációi lehetnek a nyelvi zavarok pontosabb klasszifikációjának a hazai logopédiai, klinikai és kutatási gyakorlat számára? Varga Zsuzsanna (SE Gyermekklinika, BMGE), Szabó Miklós (SE Gyermekklinika) és Csépe Valéria (MTA Agyi Képalkotó Központ, BMGE, PE) tanulmánya többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ.

Az IKT-eszközök és gondolkodásmódunk átalakulása
Átalakítja-e a gondolkodásunkat, figyelmünket, emlékezetünket az infokommunikációs (IKT) eszközök használata? Mi lesz a hosszútávú emlékezetünkkel? Hogyan mérsékelhetők a működésünkre gyakorolt negatív hatások? Hogy tudjuk az IKT-eszközök használatából származó előnyöket jól kihasználni? Kimutatható-e összefüggés a személyiségvonások és a problematikus IKT-használat között? Faragó Boglárka (EKE) áttekintő tanulmányában a fellelhető nemzetközi empirikus kutatások eredményeit mutatja be.

A lapszám egy megemlékezést is tartalmaz. Erős Ferencre a (MTA) Kognitiv Idegtudományi és Pszichológiai Intézet tudományos tanácsadójára, a Pécsi Tudományegyetem egyetemi tanárára, akadémiai doktorra, Indries Krisztián írásával emlékezünk.

Ezen kívül a lapszámban számos izgalmas könyvismertetést is talál, az utóbbi hónapokban frissen megjelent kötetekről!


Amennyiben bármelyik vizsgálat érdekli, szeretne kapcsolatba lépni a szerzőkkel, akkor keresse Saád Judit szerkesztőségi titkárt (pszichoszemle@gmail.com).

Amennyiben a 2020/1. számot meg szeretné vásárolni, akkor kérjük írjon az alábbi email címre: customerservice@akjournals.com

Amennyiben egy meghatározott cikk érdekli, akkor az alábbi linken keresztül tudja megrendelni:

www.akademiai.com

https://akjournals.com/view/journals/0016/75/1/0016.75.issue-1.xml