Sportszervezés vagy rekreáció szak? Melyiket válasszam?

2021.12.21.
Sportszervezés vagy rekreáció szak? Melyiket válasszam?
Érdekel a sport, az életmód, jó a szervezőkészséged, de nem tudod, melyik szakot válaszd? Az ELTE PPK-n Budapesten és Szombathelyen is elérhető sportszervezés, valamint a rekreáció és életmód alapképzések szakfelelősei most segítenek a döntésben!

2021 őszétől önálló alapképzésként indult el a korábban szakirányként működő sportszervezés BSc, valamint a rekreáció és életmód BSc. Habár a tartalom nem sokban változott, érdemes átgondolni a döntést a felvételi kezdete előtt. Most összegyűjtöttük az érdeklődők által leggyakrabban feltett kérdéseket a két szakkal kapcsolatban.

Akik válaszolnak:
  • A sportszervezés BSc koordinátora: Dr. Bukta Zsuzsanna egyetemi adjunktus, az ELTE PPK Egészségfejlesztési és Sporttudományi Intézet oktatója, a Magyar Olimpiai Akadémia elnöke, a Curling Szövetség volt elnöke
  • A rekreáció és életmód BSc vezető oktatója: Dr. Magyar Márton egyetemi adjunktus, az ELTE PPK Egészségfejlesztési és Sporttudományi Intézet oktatója, a turisztikai animáció-kutatás kiemelten elismert hazai szaktekintélye, a Közép-Kelet-Európai Rekreációs Társaság főtitkára  

Mik a legalapvetőbb különbségek a két terület, szakma között?

Magyar Márton: Ha nagyon röviden kell megfogalmaznom, akkor azt mondanám, hogy a rekreációs szakember inkább élőben, manuálisan foglalkozik a sporttal, az egészséges életmóddal, míg a sportszervező a háttérmunkát végzi.

Bukta Zsuzsanna: Így van, a sportszervezőnek nem szükséges ténylegesen sportolnia, ő megszervezi a sportolás feltételeit, gondoskodik a szervezeti keretekről, de nem tart mozgásos foglalkozásokat.

Milyen érdeklődési körrel, irányultsággal érdemes jelentkezni a szakokra?

Bukta Zsuzsanna: Ha a felvételizőt a gazdasági, pénzügyi, szervezési feladatok érdeklik inkább akár a versenysport akár szabadidősport terén, akkor a sportszervezés a neki való terület. Mindenképpen érdemes azon elgondolkodnia a jelentkezés előtt, hogy a sportolókkal, az ő szakmai ügyeikkel szeretne-e foglalkozni vagy inkább ő maga tartana sportos, játékos foglalkozásokat.

Magyar Márton: A rekreáció és életmód BSc-t ezzel szemben inkább azoknak ajánlom, akik a mozgás örömét szeretnék átadni foglalkozások vezetése, bonyolítása során. Várjuk azokat a középiskolásokat, akiket érdekel a wellness, a fitnesz és akár a résztvevőkkel együtt mozogva szeretnének programot vezetni. Akit motivál, hogy táplálkozási tanácsokkal, stresszkezelési technikákkal hozzájáruljon mások egészségi állapotának javulásához, annak itt a helye. 

A képzésben hogyan jelenik meg ez a különbség? Mik a fő eltérések az oktatott tárgyak terén?

Bukta Zsuzsanna: A sportszervező képzésben komoly mennyiségben van jelen a közgazdaságtan, a jog, a marketing, a menedzsment, tehát a pénzügyi vonatkozások dominálnak. Éppen ezért a tanári karunkhoz is csatlakoztak elismert gazdasági szakemberek.

Magyar Márton: Vannak természetesen átfedések, hiszen a leendő rekreátorok is tanulnak alapvető gazdasági tárgyakat, rendezvényszervezést, sportmenedzsmentet, mint ahogy a sportszervező képzésben is jelen van a számunkra nagyon lényeges egészségtudomány vagy edzéselmélet. Ugyanakkor a rekreátor a helyes életmódnak az egyes részelemeire fogékony szervező és bonyolító személy, ezért az egészségfejlesztéssel, valamint a mozgásos és szellemi rekreációs programokkal kapcsolatos kurzusok is helyet kapnak a képzés során..

Nagy hangsúlyt fektetnek a gyakorlati képzésre is. Miből áll a több mint 200 órás szakmai gyakorlat?

Magyar Márton: A rekreáció és életmód szak esetében három félévre van elosztva a szakmai gyakorlat. Elsőként sportszervezetek munkájába kapcsolódnak be a hallgatók, ahol szervezési, adminisztrációs feladatokat végeznek, később pedig kifejezetten az adott specializációhoz kapcsolódóan szereznek gyakorlatot. A hallgatókat központilag küldjük a partnereinkhez, akik között olyan jelentős cégeket tudhatunk, mint a Life 1 fitnesztermek, az Egészségesebb Munkahelyekért Egyesület, a BEAC szakosztályai (Aerobik, Cheerleading, Tánc, Erőnlét és Fitness), a Közép-Kelet-Európai Rekreációs Társaság; vagy épp a Find The Cloud Bt., ahol a szabadulószobás programokkal ismerkedhetnek meg a hallgatók, animátor cégek, mint például a Club Aloha, Két Kolibri Kft., a TEAM Rekreáció Kft. és a tisztadili.com Kft.

Bukta Zsuzsanna: A lényegi különbség itt is, hogy a sportszervezés szakon nem foglalkozástartásról van szó, hanem az adminisztrációs feladatokba, a háttérszervezésbe kapcsolódnak be a diákok. A vállalatoknál megtanulhatják a stratégiaalkotást, olykor közösségi médiába gyártanak híreket, illetve részt vesznek a rendezvények előkészítésében. Partnereink mások mellett a Magyar Olimpiai Bizottság, a Kézilabda Szövetség, Vívószövetség, Budapesti Honvéd, Vasas FC. A BEAC-on pedig az egyetemi sportélet szervezésébe nyerhetnek betekintést a hallgatók. A gyakorlatokat ugyanúgy három félév alatt kell teljesíteni, de itt gyakran a sportesemények időpontja alakítja a beosztást.

Miben tér el a képzés más egyetemek kínálatától?

Bukta Zsuzsanna: A többi intézménytől abban különböztetném meg magunkat, hogy mi nem az élsportra helyezzük a hangsúlyt. Nagy előnyünk emellett a csak sportra, testnevelésre szakosodott egyetemekkel szemben, hogy nem kell kiszerveznünk a gazdaságtudományi óráinkat, hiszen a tanári karunkban szerepelnek gazdasági, pénzügyi szakemberek is.

Magyar Márton: Az ELTE PPK rekreáció és életmód képzése Magyarországon egyedülállónak számít, hiszen csak nálunk van külön specializálódás. Budapesten a szállodai és rendezvényanimátor, illetve a fitnesz- és wellness-szakértő; Szombathelyen pedig a szabadidősport-szakértő és az egészségfejlesztés szakirányok közül választhatnak a másodéves hallgatók.

A végzett hallgatóknak milyen kilátásaik vannak, hol tudnak elhelyezkedni, és pontosan milyen feladatokat láthatnak el?

Magyar Márton: Fontos megjegyezni, hogy a rekreáció esetében kibővültek a lehetőségek. Minden, ami nem versenysportra felkészítés, nem edzői tevékenység, hanem szabadidős létesítményekben (pl. fitnesz-terem, művelődési ház, strandok, fürdők), vagy akár iskolákban, táborokban, rendezvényeken végezhető, program- és rendezvényszervezés (nem csak sport-területen), túrák szervezése, az a rekreátor feladata. Végzett diákjaink egészséget támogató mozgásprogramot tervezhetnek, szervezhetnek és vezethetnek. A fiatalok diplomával a kezükben elmehetnek egy wellness szállodába is, ahol például életmód-tanácsadást, konkrét szolgáltatások szervezését végzik. A rekreációs szolgáltatásokkal kapcsolatos ügyfélkapcsolati, recepciós, illetve létesítmény működtetéssel kapcsolatos tevékenységet is elláthatnak.

Bukta Zsuzsanna: A sportszervezők egyesületeknél, szövetségeknél vagy sportvállalkozásoknál helyezkedhetnek el elsősorban, ami alapvetően inkább az élsporthoz kötődik, hiszen itt több az intézni való. A végzettek feladata, hogy az adott sportágban gondoskodjanak a nevezésekről, az utaztatásról vagy épp támogatásokat szerezzenek. Mi ugyanakkor hangsúlyozzuk a hallgatóinknak, hogy a szabadidősport piaci alapon működik, nincs kitéve a kormányzati döntéseknek, ott biztonsággal el lehet helyezkedni akkor is, ha kevesebb az állami támogatás. Fitnesz-klubok üzemeltetésére, szabadidősportos rendezvények szervezésére mindig van igény.

Ez jól hangzik, de kevés álláshirdetés kezdődik úgy, hogy „sportszervezőt keresek”.

Bukta Zsuzsanna: Éppen ezért nagy előnye van annak, aki már most, a középiskolában önkénteskedik sporteseményeken vagy jól használja ki a szakmai gyakorlatunkat. A sportban nagy az összetartás, jó a kapcsolati háló, szerencsére a hallgatóink jelentős hányada el tud helyezkedni. Végzett diákjaink közül egyébként sokan a sportsajtó, média környezetében dolgoznak. Gyakori az is, hogy létesítményüzemeltetésben (terek kihasználása, szolgáltatások biztosítása) vagy az államigazgatásban rendezvényszervezőként találták meg a helyüket. Sok lehetőség van külföldön is, ahol a nemzetközi sportéletbe, a világversenyek szervezésébe tudtak bekapcsolódni. Aki viszont a diploma megszerzése után nem szeretne rögtön a munkaerő-piacra kerülni, folytathatja tanulmányait a sportmenedszer mesterszakon is.

Magyar Márton: A rekinél vannak konkretizálhatóbb munkakörök. Ide tartozik az animátor, aki gyerek-felnőtt programokat szervez például táborokban. A wellness-turizmusban jelent elhelyezkedési lehetőséget az életmód-tanácsadással kapcsolatos terület. A munkahelyi egészségfejlesztés is az elhelyezkedési lehetőségek egyike. Azt azonban le kell szögezni, hogy a rekreátor képzettsége legtöbbször túlmutat az adott munkakörön, ő nem egy kis testnevelő.

Természetesen itt is vannak átfedések: mindkét szakhoz kapcsolódik az önkormányzatoknál dolgozó referensek munkája, akik a helyi események szervezésével vannak megbízva, vagy például a rendezvényszervezés szakemberei is ezekről a kurzusokról kerülnek ki.

 

A cikk egy korábbi interjúnk szerkesztett változata.