Science fiction a természettudományos oktatásban

2019. szeptember 12. 14:00
KAZY 210.
2019. szeptember 12. 14:00 -
KAZY 210.
Mary Shelley 1818-ban megjelent regénye, a Frankenstein, avagy a modern Prométheusz a mai napig nagy hatással van arra, hogy miként gondolkodunk a tudományos felfedezéseket övező morális és etikai kérdésekről. Az Arizonai Állami Egyetem transzmédia-kutatása azt vizsgálta, hogy a Frankenstein történet hogyan használható fel természettudományos és tudományetikai oktatására az offline és az online környezet összekapcsolásával.
A projekt keretében a tanulók egyszerű, fizikailag előállítható mechanikus szerkezeteket készítenek, majd ezek lehetséges felhasználási lehetőségeiről és társadalmi hatásairól is beszélgetnek. A diákok egy tíz részes online játékot is kipróbálhatnak, amelyben a Frankenstein család utolsó leszármazottjának mesterséges intelligencia és genetikai kutatással foglalkozó laboratóriumában dolgozhatnak. A kutatás során arra keresték a választ, hogy a transzmédia rendelkezik-e lehetséges többlettel csak offline, vagy csak online élményeken alapuló oktatási megközelítésekkel összehasonlítva, azáltal hogy többféle tanulási környezetet is összekapcsol. Ennek alaposabb megértésére iskolai és múzeumpedagógiai vizsgálatokat végeztek, amelyek során kérdőíves, interjú és megfigyeléses módszerekkel gyűjtöttek adatokat és térképezték fel az offline és online tanulási élmények hatásait.
Az eredmények bemutatása mellett az előadás során arra keresik a választ, hogy milyen tanulás- és oktatásszervezési szempontokra érdemes figyelni a transzmédia oktatási használatakor. A Frankenstein-projekt tanulságai segítséggel szolgálhatnak más transzmédia projektek tervezéséhez, megalkotásához és hatékonyságának méréséhez.
Az Arizonai Állami Egyetem Center for Science and Imagination Frankenstein Bicentenáris projektjének honlapja: https://csi.asu.edu/category/projects/frankenstein-bicentennial/
A Frankenstein játék: https://frankenstein200.org
Az előadóról
Nagy Péter oktatástechnológiai kutatóként dolgozik az Arizonai Állami Egyetemen. Pszichológia szakos diplomáját az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógia es Pszichológia Karán, doktori fokozatát a Budapesti Corvinus Egyetemen szerezte, majd dolgozott a CEU üzleti iskolájában és média tanszékén. Fő érdeklődési területe a kommunikációs technológia emberekre gyakorolt hatása.