PPK-s programok a Kárpát-medencei Nyári Egyetemen

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem 28. alkalommal rendezte meg a Kárpát-medencei Nyári Egyetemet 2025. július 9–11. között, hogy térítésmentes tanulási lehetőséget kínáljon a határon túli, magyar anyanyelvű egyetemisták számára. A résztvevők ezúttal is anyanyelvükön hallgathattak egyetemi színvonalú előadásokat és szemináriumokat a saját szakterületükhöz kapcsolódóan. Az idei év központi tematikája – Hidak emberek, országok és kutatók között – különösen kedvezett a tudományközi megközelítéseknek.
A rendezvényhez az ELTE PPK több intézetének oktatója is hozzájárult szakmai programjával.
Csehné Papp Imola (Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet) A gazdaság regionális egyenlőtlenségeinek áthidalása címmel tartott előadásában a regionális különbségek okait vizsgálta Európában, a Kárpát-medencében és Magyarországon. Részletesen bemutatta a térben zajló gazdasági és társadalmi folyamatokat, a népességet érintő sajátosságokat, valamint a regionális egyenlőtlenségek munkaerőpiaci megnyilvánulásait. Az előadás rámutatott: a regionális különbségek egyik kezelési módja a megfelelő „hidak” építése.
Híd az önkéntesség és a munkaerőpiac között címmel D. Babos Zsuzsánna (Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet) a hallgatók társadalmi felelősségvállalását, kompetenciáit és azok munkaerőpiaci hasznosításait vette górcső alá. Az előadás élénk érdeklődést váltott ki, a hallgatók aktív kérdései és reflexiói gazdagították a közös gondolkodást.
Déri András és Gulyás Barnabás (Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet) Hidak a demokrácia felé – részvétel és párbeszéd nemformális módszerekkel címmel tartott szemináriumi programot. Az interaktív műhelyfoglalkozáson a résztvevők néhány, a kortárs demokrácia gyakorlatával kapcsolatos kérdést jártak körül, majd a tartalmi és a módszertani kérdésekre is reflektálhattak.
Varga Attila és Szőcs Levente Álmos (Ember–Környezet Tranzakció Intézet), valamint Velich Andrea (ELTE BTK) közreműködésével valósult meg a Természetalapú felszínalatti vízutánpótlási módszerek oktatása és népszerűsítése a ClimEx‑PE projekt keretében című programelem. A kutatók előadásukban bemutatták, hogyan kapcsolja össze a ClimEx‑PE a felszínalatti vízáramlási rendszerek ismeretét a klímaváltozás miatt szükségessé váló vízgazdálkodási megoldásokkal. Kiemelt figyelmet kapott a Nature-Based – Managed Aquifer Recharge (NaBa-MAR) célzott felszínalatti vízpótlási módszertan, amelyet a Mádlné Szőnyi Judit (ELTE TTK) vezetésével működő Tóth József és Erzsébet Hidrogeológia Professzúra dolgozott ki.
Dobai Attila Marcelián (Ember–Környezet Tranzakció Intézet) előadásainak fókuszában a felsőoktatás két aktuális kérdése, az inkluzivitás és az interkulturalitás állt. Első prezentációjában az inkluzivitás szabályozását, formáit és jelentőségét taglalta, és kiemelten foglalkozott a tanulási részképesség zavarok, a testi és értelmi hátránnyal élők, az alacsony szocioökonómiai státuszúak helyzetével. Az interkulturalitás jelentősége a felsőoktatásban című második előadása a kulturálisan sokszínű egyetemi környezet kihívásait elemezte. A résztvevők interaktív formában ismerkedhettek meg az interkulturalitás, a befogadás és a feltétel nélküli elfogadás alapfogalmaival.