Meditációval növelhető a kisiskolások tanulói teljesítménye

2021.12.15.
Meditációval növelhető a kisiskolások tanulói teljesítménye
Már egy hatalkalmas mindfulness alapú meditációs program jótékony hatással lehet az első osztályos gyerekek munkamemóriájára, ami az általános iskolai tanulmányi teljesítmény legmeghatározóbb eleme – derül ki az ELTE PPK kutatóinak új cikkéből, amelyet az International Journal of Environmental Research and Public Health c. folyóiratban publikáltak.

Az általános iskola megkezdése a gyerekek többsége számára komoly megpróbáltatást jelent: az új környezet és új társak megismerése mellett a fokozott követelményekkel is meg kell birkózniuk. A végrehajtói készségek fejlesztésének és a stressz csökkentésének egyik hatékony módja a mindfulness alapú meditáció, amelynek során különböző módszerek, tárgyak segítségével a meditáló figyelmét a jelen pillanatra irányítják, beleértve a légzés, a gondolatok és érzelmek, valamint a környezet (például hangok) megfigyelését. Az éber meditáció során a résztvevők a saját figyelmüket is monitorozzák, hogy ha elméjük elkalandozik, visszairányítsák azt a meditáció tárgyához.

Koncz Ádám, az ELTE PPK Egészségfejlesztési és Sporttudományi Intézetének tanársegéde és kutatótársai első osztályosok körében vizsgálták, hogy milyen hatást gyakorol egy hatalkalmas történet alapú mindfulness program az iskolaérettség szempontjából fontos ún. végrehajtó funkciókra és az anti-stressz hormonként is ismert kortizolszintre.

A foglalkozások során a gyerekek hétről hétre egy kitalált történet szereplőivel közösen gyakorolták a figyelmük fókuszálását, illetve egyéb stresszcsökkentő technikákkal is megismerkedtek. A kutatók ezt követően különféle teszteket végeztettek velük. A gyerekek rövid távú és munkamemória kapacitásának mérésére egy számítógépes vizsgáltatot alkalmaztak. A feladatban kilenc négyzet jelent meg a képernyő különböző részein, véletlenszerű sorrendben. A résztvevőket pedig arra kérték, hogy idézzék fel a sorrendet oda- és visszafelé is.

A tanulmányba bevont 61 tanuló eredményei azt mutatják, hogy míg a foglalkozások bizonyos végrehajtó komponensekre (pl. szabályváltás képessége és gátlás), illetve a kortizolszintre nem voltak pozitív hatással, a tréningen résztvevő lányok munkamemóriája szignifikánsan javult.

Az eredmények tükrében a kutatók úgy látják, hogy a mindfulness alapú gyakorlatok már pár alkalom után is jelentős mértékben hozzájárulhatnak a gyerekek iskolai teljesítményének javulásához.

Koncz Ádám, Köteles Ferenc, Garai-Takács Zsófia és Demetrovics Zsolt tanulmánya itt érhető el.