Jól képzett szakemberekkel az ingyenes úszásoktatásért

2023.06.13.
Jól képzett szakemberekkel az ingyenes úszásoktatásért
Elkezdődtek a továbbképzések az Úszó Nemzeti Programhoz csatlakozott Eötvös Loránd Tudományegyetemen: június 9–10-én a nyugat-dunántúli régió oktatói szerezhették meg az iskolai úszástanításához szükséges képesítést az ELTE PPK Sporttudományi Intézet – Szombathely szakembereitől.

A Magyar Úszó Szövetség (MÚSZ) irányításával 2022 januárjában indult el az Úszó Nemzet Program (ÚNP), amelynek célja, hogy a testnevelés órák keretében néhány éven belül az ország összes óvodása és kisiskolása megszerezze a vízbiztonságot úgy, hogy senkinek se kelljen húsz percnél többet utaznia az ingyenes oktatásért. A programnak köszönhetően idén országszerte közel 50 ezer gyermekkel szerettethetik meg a vizet a MÚSZ-licenccel dolgozó oktatók.

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem 2022 decemberében kötött együttműködést a MÚSZ-szal, amelynek keretében vállalta, hogy részt vesz a program működtetéséhez elengedhetetlen oktatói háttérbázis felkészítésében. A Savaria Egyemeti Központban tartott júniusi képzést Lenkai Nóra, az ELTE SEK rektori biztosa és Szeidl Balázs, az ÚNP Nyugat-Dunántúl régióvezetője nyitotta meg.

Lenkai Nóra köszöntőjében hangsúlyozta, hogy az ELTE SEK biztosítja a nyugat-dunántúli sportszakemberképzés bázisát, így külön öröm számára, hogy részese lehet egy ilyen komplex, országos programnak. Emellett elmondta, hogy az úszás kiemelten fontos a sportágak között, mivel élethosszig űzhető, és fontos szerepet tölt be a rehabilitációban.

Szeidl Balázs a program szervezeti felépítését ismertette a résztvevőkkel, valamint kitért arra, hogy az ÚNP-ben nagy hangsúlyt fektetnek a vízből mentés oktatására is, amely különösen fontos, ismerve a vízbefulladási statisztikák adatait.

Ezt követően az ELTE PPK Sporttudományi Intézet – Szombathely oktatói, Biróné Ilics Katalin és Nagyváradi Katalin ismertetették a közel 40 fős hallgatósággal az ÚNP-ben alkalmazott legújabb úszásoktatási módszereket.

A kétnapos tréning első napján az úszásnemek, a fejesugrás és a fordulók technikai végrehajtása, illetve ezek oktatásának módszerei és eszközei kerültek a középpontba. A második napon a pedagógiáé volt a főszerep, ahol a résztvevők ahhoz kaptak hasznos információkat, hogyan tehető minél változatosabbá a sokak által monotonnak nevezett úszás. A tréning zárásaként a résztvevők prezentációk segítségével mutatták be a tanultakat.