Dorner Helga tartotta a EuroSoTL 2025 nyitóelőadását Groningenben

A SoTL (Scholarship of Teaching and Learning) megközelítés lényege, hogy az oktatók tudományos igénnyel vizsgálják saját tanítási gyakorlatukat és a hallgatók tanulási folyamatait. Az évente más európai városban megrendezett EuroSoTL konferencia fórumot biztosít a kutatási eredmények és jó gyakorlatok megosztására, elősegítve a nemzetközi együttműködést és párbeszédet a felsőoktatás fejlesztése érdekében. A 2025-ös groningeni esemény az emberek, témák és tudományágak közötti kapcsolódásokat állította fókuszba.
Dorner Helga Bridging Boundaries through SoTL: Paths from the Individual to the Collective című nyitóelőadásában azt járta körül, hogyan válhat a SoTL a személyes vizsgálódásból az intézményi szintű átalakulás alapjává. Kiemelte azokat a kulcsfontosságú tényezőket, amelyek mentén ez a fejlődés megvalósulhat: a küszöbök átlépését, a kényelmetlenség elfogadását, a mikrokultúrák építését és a határokat átlépő együttműködések elősegítését.
Hangsúlyozta, hogy a SoTL akkor fejti ki valódi hatását, ha túllép az egyéni szinten, és a személyes felismerések rendszerszintű változásokat indítanak el az oktatási környezetben. Ehhez nem csupán a tudományágak közötti határok átlépésére van szükség, hanem arra is, hogy tudatosan és reflektíven mozogjunk a személyes vizsgálódás és a rendszerszintű változás között – szögezte le az FTI oktatója.