Regionális testnevelés, gyógytestnevelés és sport konferencia

Az ELTE PPK szombathelyi Sporttudományi Intézete lesz a Nemzeti Pedagógus Kar konferenciájának házigazdája, együttműködve a Savaria Egyetemi Központtal, valamint Fejér, Győr-Moson-Sopron, Vas, Veszprém és Zala megyei területi vezetőkkel. A szakmai tanácskozás során a testnevelésben és gyógytestnevelésben használható innovatív módszerek és eszközök kerülnek terítékre. A szervezőket, dr. Nagyváradi Katalint és Laki Ádámot Tóth Dávid, az ELTEOnline munkatársa kérdezte az előkészületekről, illetve egyetemünk testnevelő és gyógytestnevelő-egészségfejlesztő tanár képzéséről.
Az ELTE PPK Sporttudományi Intézet – Szombathely 2019. február 08-án ad otthont a Regionális testnevelés, gyógytestnevelés és sport konferenciának. Honnan jött a lehetőség, hogy egyetemünk legyen a házigazda?
Nagyváradi Katalin: Az intézetben a gyógytestneveléssel foglalkozó kollégákkal rendszeresen figyeljük a témakörben rendezendő szakmai eseményeket, így jutottunk el ősszel az Nemzeti Pedagógusképző Kar (NPK) budapesti rendezvényére. Tulajdonképpen az NPK-val közösen rendezzük a konferenciát. Az NPK az állami és önkormányzati fenntartású köznevelési intézményekben pedagógus-munkakörben közalkalmazottként foglalkoztatottak önkormányzattal rendelkező köztestülete. Több szakmai tagozatot – összesen 21-et – működtet, ezek közül az egyik a „Testnevelés, gyógytestnevelés és sport” névre hallgat. Az őszi rendezvényen egy szakmai beszélgetés során került szóba egy nyugat-dunántúli, azon belül is szombathelyi konferencia lehetősége, amely most februárban meg is fog valósulni. Azt érdemes megemlíteni, hogy Magyarországon csupán két felsőoktatási intézményben, nevezetesen a Testnevelési Egyetemen és nálunk (ELTE PPK Sporttudomány Intézet-Szombathely) képeznek testnevelő és gyógytestnevelő-egészségfejlesztő szakos tanárokat.
Hogy épült fel a „pályázás” menete a rendezvényre? Miket kellett biztosítaniuk az eseményhez?
Laki Ádám: A pályázás, ahogy már Kati is említette, egy barátságos hangulatú szakmai beszélgetés során került szóba. Szívesen vetettük magunkat bele a munkába, hogy egyetemünkre hozhassuk ezt a rendezvényt. Intézetünk infrastrukturális szempontból remek adottságokkal bír, hogy minden igényt kielégítsen egy ilyen minőségű konferencián; gondolok itt az elméleti előadások technikai hátterére, valamint a gyakorlati workshopok terem- és szerigényeire egyaránt. Próbálunk egy igazán interaktív napot tartani a gyógytestnevelés jegyében.
Az intézet hivatalos Facebook-oldalát böngészve jól látható, hogy a szervezés már a célegyenesben van. Mikor kezdték el a program összeállítását, a konferencia gyakorlatba ültetését?
Nagyváradi Katalin: A szervezést még tavaly év végén megkezdtük. Először a konferencia fő témáját pontosítottuk, ami nagyon könnyen ment, mindenki egy hullámhosszon volt. A következő lépés az előadók felkeresése, felkérése volt. A téma miatt nemcsak elméleti előadókat, hanem gyakorlat vezetőket is meghívtunk. Megkeresésük után mindannyian örömmel fogadták el a meghívást.
A hallgatók, az előadók között több ismerős névvel is találkozhatnak. Fontos szempont volt, hogy „hazai” érdekeltségű oktatók adjanak elő az eseményen?
Nagyváradi Katalin: Igen, mindenképpen szerettük volna, hogy a rendezvényre látogatók részletesebben megismerjék az itt folyó munkát, jobban belelássanak a gyógytestnevelő-egészségfejlesztő tanár képzésbe.
Laki Ádám: Teljesen egyetértettünk ebben is a szervezőkkel, mindenképp szerettük volna, ha egyetemünk oktatói is beszámolnak kutatásaikról és a mindennapokban használt innovatív módszereikről. Véleményem szerint ez a hallgatóknak is jó lehetőség arra, hogy tanáraikat új szerepkörben ismerhessék meg.
A vendégelőadók hogy kerültek a figyelmükbe, milyen „kritériumok” szerint választották ki őket?
Nagyváradi Katalin: Szerettük volna, hogy minden előadás valamilyen módon kapcsolódjon az innovációhoz. Ha végignézzük a programot, talán mondhatom, hogy ezt a célt megvalósítottuk.
Laki Ádám: Célunk volt kevésbé ismert, de annál hasznosabb eszközökkel megismertetni a pedagógus kollégákat, így került képbe néhány vendégelőadó. Az elméleti és gyakorlati tudásunk frissítése mellett fontosnak tartottuk a kapcsolatépítést is, így próbáltunk a témába illő előadókat hívni az eseményükre.
„Innovatív módszerek és eszközök a testnevelésben és a gyógytestnevelésben!” – szerepel az esemény plakátján. Véleményük szerint újítani, frissíteni kell a gyógytestnevelés eszköztárát?
Nagyváradi Katalin: Igen, feltétlenül. A világ változik körülöttünk, ehhez alkalmazkodni kell mind az oktatási módszerekben, mind az eszközökben. Fontos tartani a lépést, amikor ennyi lehetőségünk van újabb és újabb metódusokat megismerni az internet adta lehetőségek által.
Laki Ádám: Mind a testnevelés, mind a gyógytestnevelés komoly fejlődésen kell, hogy keresztül menjen annak érdekében, hogy a pedagógusok meg tudják találni a közös hangot az Z- és az Alfa-generációval. Fontos a gyermekek motivációjának kialakítása és fenntartása is, ezért – szerintem – nyitni kell a digitális platformok és az online szociális felületek irányába. Alkalmazkodnunk kell a kor adta eszközökhöz és a hátráltató tényezőket a saját javunkra kell fordítani. Például, hogyan lehet a túlzott képernyő előtt ülést megállítani vagy felhasználni az egészségnevelésben? Napjainkban rengeteg új és innovatív sporteszközzel lehet színesíteni a sportmozgásokat, így ezek segítségével fenn lehet tartani a gyermekek érdeklődését. Ezek közül néhány egyébként kitűnően alkalmazható a gyógytestnevelés órákon korrekció, fejlesztés céljára.
Nemcsak szervezőként, hanem előadóként is megmutatják magukat a konferencián. Mennyire megterhelő ez a „kettősség”?
Nagyváradi Katalin: Nem az első esetben vagyok „kettős” szerepben. Többször megfogadtam már, hogy ha szervező vagyok egy konferencián, akkor nem adok elő. Mint ez a rendezvény is mutatja, ezt a fogadalmamat még nem sikerült betartanom. Vendéglátóként az ember még jobban szeretne teljesíteni, mind az előadói, mind a házigazda szerepében. Azt hiszem, Ádám nevében is mondhatom, hogy már nagyon várjuk, és remélem, mindkét szerepben jól fogunk teljesíteni. Egy jó előadást és egy sikeres konferenciát szeretnénk tartani.
Laki Ádám: Jómagam először kerültem ebbe a szerepkörbe, szeretem az ehhez hasonló kihívásokat. A szervezőcsapat rendkívül dinamikus, segítőkész, nyitott az új ötletekre, így a munka is sokkal könnyebb és ösztönzőbb. Egy biztos: nagyon gyorsan eltelt ez a kicsivel több mint három hónap.

Az előadásuk témájából arra következtetek, hogy Katalin az állapotfelmérésben, míg Ádám a gyakorlatok megtervezésében, összeállításában szerzett már több tapasztalatot.
Nagyváradi Katalin: Valóban, Ádám gyakorlati tárgyakat tanít inkább, én az elmélettel foglalkozom. Azonban az állapotfelmérés is a gyakorlatban zajlik, de erről majd a konferencián árulok el részleteket.
Laki Ádám: A gyakorlat az elméletre támaszkodik, így nincs egyik a másik nélkül, de valóban én inkább a gyakorlatban vagyok jártasabb. Szeretem kipróbálni, gyakorlatba ültetni a tanultakat.
Szombathelyen évek óta nagy az érdeklődés a testnevelő és gyógytestnevelő-egészségfejlesztő tanár szakpár iránt. Nekik is szól a konferencia? Kik jelentik a célközönséget?
Nagyváradi Katalin: Elsődleges célközönségük a gyakorló testnevelő és gyógytestnevelő-egészségfejlesztő tanárok. Szívesen látunk minden sporttal foglalkozó, egészséges életmód iránt érdeklődő (szak)embert. A konferencián való részvételhez regisztráció szükséges, így aki szeretne részt venni, kérem, regisztráljon az NPK oldalán.
Laki Ádám: Igen, elsősorban a pedagógusoknak szeretnénk segíteni, őket kívánjuk megszólítani, de természetesen szívesen látjuk hallgatóinkat is, akik ugyancsak profitálhatnak az itt tanultakból. Sok új gyakorlati és elméleti ismerettel gazdagodhatnak, ha ellátogatnak a konferenciára.

Önök az ELTE PPK Sporttudományi Intézet – Szombathely oktatói is, akik nap mint nap találkoznak a gyógytestnevelő-egészségfejlesztő tanárjelöltekkel. A jelentkezés után is megmarad az érdeklődés a választott szak iránt?
Nagváradi Katalin: Az első évfolyamosok többsége nem mindig tudja pontosan, mi is az a gyógytestnevelés és egészségfejlesztés. A lelkesedés inkább később, harmadik, illetve negyedik évfolyamon jelenik meg, amikor már jobban belelátnak a szak tartalmába. Idén végez az első testnevelés és gyógytestnevelés-egészségfejlesztés osztatlan tanár szakos évfolyam. Jelenleg tanítási gyakorlaton vannak. Az eddigi visszajelzések pozitívak, mind a mentorok, mind a hallgatóink részéről. Kívánom, hogy így is maradjon!
Laki Ádám: Én is azt tapasztaltam, hogy sok esetben a frissen felvett hallgatók nincsenek tudatában, hogy valójában a gyógytestneveléshez kapcsolódó tudás mennyire értékes napjainkban. Számos sportszakterületen keresnek ezen ismerettel rendelkező szakembereket az iskola falain kívül is. Tanulmányaik során egyre jobban tudatosul bennük, hogy az itt elsajátított tudás és a preventív, komplex látásmód segítségével segíteni tudnak gyermekeken, sportolókon, mozgásszegény életmódot folytató felnőtteken egyaránt, és ez a felismerés plusz motivációt ad számukra. Talán ez a konferencia is segíthet abban, hogy felhívjuk a figyelmet ennek a szaknak a tartalmára.
Mit üzennének nekik, miért látogassanak el a konferenciára?
Nagyváradi Katalin: Aki szeretne megismerkedni a legfrissebb kutatási eredményekkel, illetve szeretné megismerni a legújabb gyógytestnevelés órán alkalmazható módszereket, jöjjön el konferenciánkra!
Laki Ádám: Szeretnénk felhívni a figyelmet egy kifejezetten gyakorlati tárgy kapcsán a tudomány fontosságára, valamint inspirálni a pedagógusokat és a hallgatókat a kreatív gondolkodásra. Én ezt üzenném nekik: Jöjjenek és kérdezzenek bátran, hiszen a közös gondolkodás az, ami előre visz! 
A konferencia helye: 9700 Szombathely, Károlyi Gáspár tér 4. – Savaria Egyetemi Központ, Díszterem 
Ideje: 2019. február 8. (10:00 – 16:00) 
A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, ami ide kattintva megtehető.
A program elérhető a PPK honlapján.
Szöveg: Tóth Dávid
Forrás: elteonline.hu

2019.01.30.