Ritoók Magda búcsúztatása

2022.05.26.
Ritoók Magda búcsúztatása
2022. április 24-én 86 éves korában elhunyt Dr. Ritoók Pálné dr. Ádám Magda. Búcsúztatása és temetése 2022. június 2-án 15.30 órakor lesz a Budapest Fasori Református Egyházközség templomában és urnatemetőjében (1071 Budapest, Városligeti fasor 7.).

A család kéri, hogy a koszorúra, virágra szánt összeget a Te+Én Tanodájában tanuló hátrányos helyzetű gyermekek ösztöndíjának támogatására az erre a célra kihelyezett perselybe tegyék, vagy a Budapest Józsefvárosi Egyházközség 12100011-10143746 bankszámlájára utalják.

Gyászjelentés

Az alábbiakban a PPK oktatója, Viszket Mónika búcsúzó sorait közöljük:

„Végigjártam egy utat, és ami számomra igazán fontos volt, azok megtörténtek”
(Ritoók Magda)

Búcsú Ritoók Magdától (1936-2022)

A magyarországi pszichológiai tanácsadás megalapítója, Dr. Ritoók Pálné dr. Ádám Magda, vagy ahogy mi mindannyian hívtuk, Ritoók Magda bölcs, az értéket meglátó és tovább gazdagító, a fejlődésben rendületlenül hívő, az új szemléletre mindig nyitott, egyensúlyt teremtő vezető, szervező, iskolateremtő tudós, pszichológus - segítő szakember.

Ahogy ő fogalmazott, sokszor fordult körülötte a világ, de mindig bizonyossággal hitte, hogy a fordulatnak is célja van, és akkor az adott új helyzetben kell tovább dolgozni a tervekért.

Ritoók Magda 1936. február 12-én Budapesten született, családjával gyermekként Jászapátiban élt. A középiskolát a Mezőtúri Református Kollégiumban kezdte, majd úgy gondolta, tanítóképzőben szeretne tanulni. Így rajz és ének különbözeti vizsgával átjelentkezett az akkor még középfokú Jászberényi Tanítóképzőbe. Intellektuális beállítódását országos tanulmányi versenyeken való részvételek bizonyítják, 53-ban és 54-ben is országos 2. helyezett azon a pedagógiai tanulmányi versenyen, ami a mai OKTV elődje volt. A pedagógián belül érdeklődése már itt is a pszichológia felé fordult, ám ekkor még főleg zongorázott, zenepedagógusi pályára készült. A zongora és a zene szeretete egész életében végig kísérte.

1954-55-ben a Budapesti Pedagógiai Főiskola hallgatója lesz történelem-ének szakon. Itt tanulhatott először pszichológiát, ami döntő volt további pályaútja tekintetében. 1955-ben a megszűnő Budapesti Pedagógiai Főiskoláról jelentkezik át az ELTE-BTK pedagógia-magyar szakára, majd harmadéven felveheti végre a pszichológia szakot. „Akkor éreztem először, hogy a helyemen vagyok” - mondta. A gyakorló tanítás kapcsán a gyerekek öntötték neki a verseiket és prózai írásaikat, amiben megragadta őt az ezekben rejlő tehetség-ígéret, a serdülőkben jellemző nagyfokú alkotásigény. Tudta, hogy fiatalokkal akar dolgozni.

1958-ban „Serdülő és ifjúkori irodalmi alkotások” címen készít szakdolgozatot és szerez pszichológus diplomát, összesen négy végzős egyikeként.

1958-ban még utolsó éves egyetemistaként hívja Csirszka János a Munkaügyi Minisztérium Országos Módszertani Intézetébe, ahol pályamotivációs kutatásokba kapcsolódik be, 200 gyermekkel beszélget pályaválasztási motívumaikról. Párhuzamosan szakképzős tanulókat tanít.

1959-őszétől főállásban a Munkaügyi Minisztérium Országos Módszertani Intézetének munkatársa, és -ahogy fogalmaz – már „valódi” pályaválasztási tanácsadást végez.

Szervezőkészsége, aktivitása is megmutatkozik, a 70-es évek első felében a Munkaügyi Minisztérium támogatásával országos hálózatot alakítanak ki a pályaválasztás területén. Nagyon jó színvonalú országos hálózat jön ezzel létre.

A 70-es években kerül kapcsolatba Ferge Zsuzsával, aki a munkanélküliség, a pályaválasztás, a pályafejlődés témákban hívja munkatársnak. Így 1974 és 1980 között a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Pedagógiai Kutatócsoportjában a köznevelési rendszer tervezésén dolgozik.

Ekkor jön létre először Magyarországon szociális munkás képzés. Másodállásban a VII. kerületben, a Tánczos Éva vezetésével működő Esély Családsegítő Központban is elkezd dolgozni, hogy rálátása legyen, miben más egy családsegítőben végzett pszichológusi munka. Itt elsődlegesen hátrányos helyzetű, roma családokkal dolgozott. Valamennyi segítő szakma szempontjából azonosnak látta a segítő kapcsolat gyökerét: „Az emberi kapcsolat tisztessége, tisztasága, hatékonysága…fontos” „Mindenütt az a lényeg, hogy megtanulják (a képzésben lévők), hogy hogyan lehet létrehozni kapcsolatot, megtalálni, mi az, ami a tanácskérőben fejleszthető, mik azok az értékek, amikre támaszkodni lehet annak érdekében, hogy megvalósíthassa a saját céljait. És ugyanez érvényes a csoportmunkára is” – vallotta.

1978-ban a pszichológiai tudományok kandidátusa lesz. Kutatásaiban azt kereste, hogy az egyéni életpályák segítésén túl mik azok a tendenciák, amelyek a pályafejlődést elősegítik és mik azok, amelyek hátráltatják.

1980-ban hívják az ELTE-BTK Pszichológia Intézetébe oktatói-kutatói státuszba. Fontos szakmai kapcsolatot jelentett számára Székácsné Vida Mária, akinek nyugdíjba menetele után került a helyére az ELTE BTK-n. Kapcsolatuk barátsággá alakult a későbbi években.

Az egyetemen vált végleg fontossá számára az oktatás, egyetemi tankönyvek szerzője, egyetemi szöveggyűjtemények szerkesztője, a „Pszichológiai módszerek a pályaválasztásban” 32 kötetes Módszertani füzetek szakmai lektora, tanulmányok szerzője. Minden úton igyekezett a birtokában lévő praktikus tudást átadni. Az oktatás-tudásátadás mellett továbbra is dolgozott a gyakorlatban is és egyre láthatóbbá vált szervezői munkássága.

1986-tól a Pályaszocializációs és Munkapszichológiai Szakcsoport vezetője lett.

1986-tól, Magyarországon úttörő módon egyetemi tanácsadó szolgáltatást indított az ELTE-n, lelkes diákok kezdeményezését segítve megszervezte az ELTE Kortárs Segítő Csoportot, éveken át küzdött a szolgáltatás intézményesülésének megvalósítása érdekében. Az ELTE BTK majd ELTE PPK egyetemi diáktanácsadó meghatározó modellje és szakmai kiindulópontja lett a hazai egyetemi tanácsadó szolgáltatásoknak és általában a pszichológiai tanácsadó szolgáltatásoknak. Hatása túlmutat az egyetemi tanácsadáson és Magyarországon is, Közép-Európa szerte alapvető és meghatározó modellt és konzultációs lehetőséget nyújt a tanácsadás szakmai tartalmára és protokolljára vonatkozóan

Ritoók Magda nagyon szeretett tanácsadással, pályaválasztással foglalkozni, fontosak voltak számára ezek a kapcsolatok, „az egészséges fiatalok röptének a segítése”, de ugyanakkor ezeken a segítő alkalmakon sok nehéz, problémás fiatallal is dolgozott.  Emiatt fontosnak gondolta, hogy terápiás képzettséget is szerezzen.

Különböző módszerekben mélyült el. Szőnyi Magdánál tanulta az autogén tréninget, meghatározó-fontos volt számára a Rogers-csoport, a T-csoport, a pszichodráma és a pszichoanalízis.

A 7-8 évnyi pszichoanalízisben Nemes Lívia volt a mestere. Szupervízoraként találkozott és tanult Virág Teréztől, akivel sok közös élménykör kapcsolta össze. A Virág Teréztől kapott kis meggyfát büszkén őrizte kertjében az édesapja által ültetett fenyőfa mellett.

Az Überlingeni Moreno Intézet keretében zajló, Mävers Ildikó által vezetett pszichodráma kiképző csoportban 7 évig tanult. Az 1989-ben megalakuló Magyar Pszichodráma Egyesület alapító tagja volt. Pszichodráma tapasztalatait a tanácsadói folyamatba építve újító és úttörő szemlélettel dolgozta ki és használta a gyakorlatban elsők között a monodráma módszerét. Őt idézve így fogalmazott: „Rátaláltam erre a módszerre, ezt nem sokan csinálják, nem sok szakirodalma van. Úgy éreztem, hogy ez való nekem.”

Vallotta, hogy a terápia és a tanácsadás nem választható el élesen. Hogy kinek mire van szüksége, tanácsadásra vagy terápiára, ennek eldöntésében is a gyakorlati felkészültség, a sajátélményű tapasztalat segíthet. A képződést, szakemberré válást mindig tapasztalati tanulásként fogta fel.

1993-ban ennek szellemében hozta létre az ELTE-BTK Tanácsadó szakpszichológus szakirányú továbbképzést munka-pálya szakiránnyal, ami 1999-ben további két szakterülettel gazdagodott, elindult a krízis- és a család- specializáció a munka-pálya- specializáció mellett. A képzés tartalma William Borgen és Norman Amundson hozzájárulásával a University of British Columbia, Vancouver részéről nagyban illeszkedik az észak-amerikai „learning by experience” kompetencia-alapú képzési rendszerekhez, az egyik leghaladóbb szellemű, gyakorlat-orientált pszichológus-továbbképzési rendszer Európában.

1993-ban, a szakképzés indulásának évében Ritoók Magda nagyszabású nemzetközi konferenciát szervezett Magyarországon, Unemployment and Couselling -International Conference (IAEVG International Conference on Unemployment and Counselling, October 3–6, Budapest, Hungary) címen. A konferencia előadói nagy számban a szakképzés oktatói is lettek. A hallgatók olyan szakemberek által képződhettek itt a 90-es években, mint Norman Amundson Kanadából, Erika Stern, Ynse Stapert, Marta Stapert Hollandiából, Aziz Kalantzi Görögországból.

1995-ben megalapítja a Felsőoktatási Tanácsadás Egyesületet (FETA), melynek elnöke 1996 és 2010 között, majd haláláig aktívan tiszteletbeli elnöke. A FETA Könyvek sorozat 2006 óta évente megjelenő köteteiben publikációs lehetőséget biztosított a tanácsadás témában szakdolgozó diákjainak, másrészt ezzel is gyarapította a tanácsadás pszichológia magyar nyelvű szakirodalmát.

1997-től a Tanácsadás Pszichológiája Intézeti Központ vezetője

2000-től 2008-ig Magyar Pszichológiai Társaság elnöke. Ebben a szerepében a pszichológia személeti-metodikai terjesztésén túl célja volt az európai pszichológus diplomával egyenértékű hazai pszichológusképzés fejlesztésének elősegítése a Magyar Pszichológiai Társaság által. Törekedett rá, hogy az Egyesület a sokféle irányzat, kezdeményezés, valódi értékek integrációjához tudjon hozzájárulni.

2006-ban habilitációs előadásában a szakmában páratlan munkát, negyven évet átfogó longitudinális kutatást mutatott be és publikált könyvében. Itt már 700 fő pályaútját kísérte vizsgálatában.

Rendkívüli munkássága sok felelős szakmai pozíciót kívánt tőle.

Az MPT elnöki pozíció mellett 2007-től a Nemzetközi Pető András Közalapítvány kuratóriumának tagja, emellett a fogyatékos felvételizőket és hallgatókat segítő koordinátor az ELTE Bölcsészettudományi Karának képviseletében.

Szerkesztőségi tagja az Educational and Vocational Guidance és haláláig az International Journal for the Advancement of Counselling folyóiratoknak.

Tagja volt az MTA Pszichológiai Bizottságának és a Magyar Akkreditációs Bizottságnak.

Munkásságát számtalan díjjal ismerték el.

2008-ban Apáczai Csere János-díjjal tüntették ki.

2010-ben megkapta az MPT Társasági Emlékérmét.

Ritoók Magda az ELTE Tanácsadás Pszichológiája Tanszéket bekapcsolta a nemzetközi szakmai és tudományos közélet vérkeringésébe, vendégoktatóként és együttműködő szakértőként számos külföldi egyetemen dolgozott, például a University of Karlstad, Svédország, a University College of Magdeburg, Németország, az Edge Hill University College, Nagy-Britannia, sok más nemzetközi együttműködés mellett.

Ritoók Magda úttörő munkát végzett a tanácsadás és általában az alkalmazott pszichológia tudományos integrációja területén, számos hazai és nemzetközi kutatási pályázat vezetője és koordinátora a területen, például az NKFP Segítő kapcsolati modellek kutatási projekt konzorciumának vezetője és számos pályázati program projekt-felelőse: PFP pályázatok, SOROS pályázatok, OM, MOBILITÁS, IHM és a PHARE által támogatott pályázatok, ROP 3.3 pályázat.

Elhivatottságát, fáradhatatlan munkakedvét, aktivitását jelzi, hogy mindvégig szerkesztőségi tagja volt az International Journal for the Advancement of Counselling folyóiratnak, számos hazai fiatalt igyekezett segíteni a publikációs lehetőségekben. Mindvégig szívén viselte, egyengetni igyekezett a tehetséges fiatalok útját, utolsó napjaiban is doktori opponensi vélemény írásán dolgozott. Segítő szakmai elhivatottságát jelzi, hogy mindvégig esetekkel dolgozva is bekapcsolódott az ELTE Életvezetési Tanácsadó munkájába, részt vett a Tanácsadó szupervíziós alkalmain. Mély tiszteletet ébreszt mindvégig önzetlen, új szemléletekre nyitott, elfogadó és támogató hozzáállása a felnövekvő szakmai utódok felé.

A fenti felsorolás tételei – Ritoók Magda iskolái, munkahelyei, szakmai tevékenysége, kutatásai, szerepei - bár tényszerűen sorakoznak, talán még ezeken is átsüt Magda elfogadó és mindig a jóban bizakodó lénye, ami megkülönbözteti őt mindenki mástól. Amit Tőle kaptunk, mindvégig magunkkal visszük.

Beszélgetéseinkre mindig emlékezni fogok. Magda rám irányuló figyelmét az életem ajándékának érzem.

 

Budapest, 2022. 05. 06.                                                                   

Viszket Mónika
ELTE PPK tanácsadó szakpszichológus szakirányú továbbképzés szakmai vezetője
MPT Tanácsadás Pszichológia Szekció elnöke